מתכונים בריאים

אנשים רבים נרתעים מפני מזון המוגדר כ"בריא" משום שהוא נתפש אוטומאטית כ"לא טעים". טענה זו ניתן להפריך בקלות על ידי מספר מתכונים בריאים המספקים הן את צרכי הגוף והן את נטיות החך.

כשחוש הטעם מתנוון
אחת ההשלכות של קצב החיים בקרב התרבות המערבית, היא הנטייה לצרוך גירויים רבים בתדירות גבוהה מאוד, וכתוצאה מן המתקפה המתמדת על חושינו, עולה גם רף הגירוי שלהם. המזון המהיר, המותאם לאורח החיים המודרני, מתאפיין בטעמים חזקים מאוד, המודגשים על ידי כימיקלים שונים ותוספי מלח, שומן וסוכר, מקהה את תפיסת הטעם ואת מינוניו.
מאכלים בריאיםבאופן זה, נפגם החוש שמטרתו המקורית היא להגן עלינו מפני מזונות מזיקים ולתמרץ אותנו לצרוך את אלו החיוניים לגופנו. עד מהרה אנו משתעבדים לחוש הטעם ועל פיו בוחרים את מזוננו. מחיר השעבוד הוא חד ונטול פשרות: הבריאות שלנו.

ממש כשם שחברות תעשיית המזון הגבירו את התלות הפיזית והנפשית שלנו במזון מעובד, כך ביכולתנו להשיב לנו את החופש הקולינארי באמצעות מתכונים בריאים.

אוכלים ונהנים
תזונה טובה אין משמעותה בהכרח סיגוף, והיא אינה מחייבת נקיטה באמצעים דראסטיים או הצמדות לשיטה או אורח חיים מגביל. תזונה זו מאפשרת לנו להנות ממזונות רבים, וגם להשתחרר מרגשות אשם ונקיפות מצפון.
חיפוש אחר מתכונים בריאים מעלה כי גם מאכלים שהנחנו כי נאלץ לוותר עליהם כליל הם בעצם מזינים מאוד, ומצריכים מאיתנו שינויים קלים מאוד שלא משפיעים כמעט על הטעם.

כך למשל: פיצה, לא רק שהיא מקוטלגת בקטגוריית המזון המהיר, היא אף מומלצת מבחינה תזונתית, משום שהיא כוללת אבות מזון חיוניים. בסיסה של הפיצה, הבצק, מכיל פחמימות וחלבונים הדרושים לגוף, הגבינה מכילה שומן וסידן, והעגבניה היא מקור לרכיבים אנטיאוקסידנטים השומרים על בריאותנו. כך, הופך משולש של פיצה לארוחה מזינה.

הארוחה כהרפתקה
הרגלי אכילה נכונים מוקנים כבר בילדות המוקדמת, והם הכנה לחיים טובים ובריאים ולהתפתחות תקינה. ילדים רבים נרתעים מהתנסות במזונות חדשים, בשל צבעם, ריחם או מרקמם, ועל סמך אותה רתיעה ראשונית הם עלולים לפתח סלידה של ממש מן המזון.

על כן, מתכונים בריאים לילדים שמים דגש רב גם על צורת ההגשה, ההופכת את הארוחה לחוויה נעימה ואף משעשעת, הן על ידי יצירה של צורות ופרצופים והן על ידי שימוש בכלים צבעוניים. לעתים, ניגוד חריף מידי בין צבעה של הצלחת לצבעו של האוכל עלול להיות הגורם לסירובו של ילד לגעת בו, או שהמזון החדש הוגש בכמות גדולה בבת אחת מהווה מעמסה נפשית.
תהא הסיבה אשר תהיה, מתכונים בריאים לילדים לוקחים בחשבון גם את הסביבה הפסיכולוגית והמניעים הרגשיים של עצם האכילה והרצון להתנסות.

תפריטי חג
גם אלו מאיתנו המקפידים על תזונה בריאה, חווים מעין רגרסיה תזונתית בתקופות החגים למשל, כשארוחות משפחתיות כבדות מוגשות אל השולחן. אך גם לתקופות החגים ישנם מתכונים בריאים רבים, המאפשרים לנו להנות מסעודת חג טובה וטעימה.

פורסם בקטגוריה בריאות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.