אב טיפוס

"גם מסע בן אלף מילין מתחיל בצעד אחד" הוא ביטוי בעל וותק, והוא רלוונטי מתמיד, משום שכל המסעות דומים במהותם ומורכבים מסימני דרך ומיעד סופי. כאשר אנו הוגים לראשונה מוצר כלשהו, נזרע הזרע הראשון ליציאה אל מסע עסקי ושיווקי, שאחד ממהלכיו הוא בנייה של אב טיפוס.

דגם אב טיפוס של כלי תחבורה

מטפסים על שלבי הייצור
על מנת להצליח בבנייתו של אב טיפוס יש לעבור דרך ארבע תחנות מרכזיות הדרושות לפיתוחו:

  1. הצעד הראשון לקראת היעד הוא אפיון המוצר. בשלב זה מגדירים את דרישות הפיתוח המקדימים, כך שבשלבי הפיתוח המעשיים שיגיעו בהמשך ניתן יהיה לבחור בטכנולוגיה המתאימה ביותר לייצור המוצר.
  2. בשלב הבא, מייצרים תכנית תלת ממדית של כל הרכיבים הכרוכים בבנייתו של האב טיפוס על שלל חלקיו. באמצעות הדמיה זו ניתן להמחיש את היישום ההנדסי, לנתח ולחשב עומסים הצפויים להיות מופעלים ואת חוזקו.
  3. כעת, מגיע השלב בו מתכננים את כל חלקי המוצר העתידי בכפוף לטכנולוגיות של ייצור המוני.
  4. התחנה האחרונה היא ייצורו של אב טיפוס הלכה למעשה, כאשר השאיפה היא לבנות מודל עובד, המוכן לעבור אל פס הייצור.


מסמנים יעדים על המפה העסקית

כאשר קיים אב טיפוס סופי ועובד של מוצר, ניתן לבחור במספר אפיקי שיווק שונים. נתיב אחד שנפתח תודות למודל שיכולותיו מוכחות, הוא גיוס של משקיעים לשם פיתוח המוצר ואז למכור את הפיתוח לחברה עסקית, ובעצם לחסוך את תהליך ההקמה של חברה ואת שלבי הפיתוח והייצור. אפשרות אחרת היא גיוס של משקיע ולצעוד איתו יחד במתווה הדרך של חברה-פיתוח-ייצור, או למכור את הרעיון לחברה עסקית תמורת תמלוגים או לקבל עבורו תשלום חד פעמי.

לכל אחת מן הדרכים שצוינו לעיל יש יתרונות וחסרונות, ועל היזם להכיר בחולשותיו כמו גם בצדדים החזקים שלו ועל פיהם לבנות לעצמו את אסטרטגיית השיווק.
דגם אב טיפוס מאפשר ליזם להציג את המוצר או את הרעיון, להשתמש בו על מנת לשכנע משקיעים או חברות בהיתכנות ובפוטנציאל הגלומים בהם, כמו גם לקבל החלטה באשר למסלול בו ינקוט בהמשך. לעתים, בעקבות האופן בו מוצג המודל, מקבל היזם החלטה לגבי המשך המסלול ובוחר האם ימשיך עם פיתוח המוצר או הרעיון, או שאולי יעדיף למכור אותו.

הנוף השיווקי
ישנם מספר מודלים מקובלים להצגתו של מוצר או רעיון בפני משקיעים, כאשר בנייתו של האב טיפוס נגזרת מן הצרכים המיוחדים של כל אחד מהם ומשלבי הפיתוח שלו. ניתן להציג מודל באמצעות הדמיה ממוחשבת, אב טיפוס ארגונומי , התכנותי או אב טיפוס עובד, כאשר ההמלצה היא להשתמש בכמה מודלים שונים בעת הצגת המוצר בפני משקיעים, משום שלכל אחד מן המודלים שצוינו יש יתרונות וחסרונות העלולים להשפיע על החלטתם של בעלי ההון.
כך, בעוד שהדמיה ממוחשבת למשל, אינה כרוכה בעלויות ייצור, הרי שהיא חסרה את הממד המוחשי הדרוש כל כך להבנת הרעיון או המוצר.

פורסם בקטגוריה טכנולוגיה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.